پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183409
خودروسازان در وضعيت قرمز
تاریخ انتشار : 1394/08/09 09:58:34
نمایش : 1407
جهان اقتصاد چرايي سقوط توليد خودرو در 6 ماهه اول سال را بررسي کرد
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، چندي پيش سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو از کاهش ۳.۸ درصد توليد نسبت به مدت مشابه سال گذشته طي شش ماهه نخست سال جاري خبر داد، اما اتفاق تکان دهنده رخ داده در اين حوزه اعلام آمار توليد خودرو در آخرين ماه تابستان بود.براساس آمار رسمي شرکت هاي خودروسازي درشهريور ماه امسال با حدود ۵۰ درصد افت توليد همراه بودند.

اين درحالي است که صنعت خودروسازي رشد ۵۸ درصدي توليد خودرو را درسال ۹۳تجربه کرده بود و براين اساس پيش بيني ها براي سال ۹۴ حاکي از رشد توليد بود.

روزنامه جهان اقتصاد براي کندو کاو درباره چرايي اين سقوط ناگهاني درگفتگويي با شهرام آزادي، کارشناس اقتصادي و عضوهيات علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي به بررسي اين موضوع پرداخته است.

آزادي درباره دليل افت ناگهاني توليد خودرو گفت: عوامل متعددي منجر به اين وضعيت شده است که يکي از مهم ترين آنها کمبود نقدينگي در شرکت هاي خودروسازي بوده که به رغم کاهش فروش خورو، هزينه ها هم چنان به قوت خود باقي است، بنابراين توليد اقتصادي اتفاق نيفتاده است، يعني خودروسازي که براي توليد ۷۰۰ الي ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تجهيز شده، الان به وضعيتي درآمده است که تعداد کمتري توليد مي کند.

وي ادامه داد: مقروض بودن به سيستم بانکي از جمله ديگر دلايلي است که باعث مي شود توليد هر خودرو با هزينه اي همراه باشد که ناشي از سود وام هاي مربوط به سيستم بانکي است که اين موجب افزايش قيمت و در نتيجه کاهش تعداد مشتريان شده است. براي مثال اگر تعداد مشتريان براي خودروهايي با قيمت ۱۰ الي ۲۰ ميليون تومان قبلا در حد چند صد هزار نفر بوده، زماني که هزينه ها افزايش ۲۵ الي ۳۰ درصدي پيدا مي کند، موجب کاسته شدن از تعداد مشتريان مي شود چراکه قدرت خريد مردم در آن سطح کمتر است.

اين کارشناس خودرو با اشاره به توافق هسته اي و انتظاري که در مردم ايجاد شده است، تشريح کرد: مسئله ديگر بحث انتظاري است که براي مردم ايجاد شده، در شرايط بعد از توافقات انجام شده مردم انتظار داشتند قيمت خودرو کاهش پيدا کند و کيفيت نسبت به سالهاي قبل افزايش پيدا کند که البته انتظار به جايي است ولي انتظاري نيست که درکوتاه مدت تحقق پيدا کند، هرگونه اثري که اين توافقات داشته باشد، با توجه به فرايندي که تعريف شده، حداقل يک سال طول مي کشد تا محقق شود.

وي خودروهاي وارداتي را عامل ديگري براي افت توليد دانست و افزود: خودروهاي وارداتي از کشوري مثل چين با قيمت هاي نسبتا پايين بخشي از بازار خودرو را به خود اختصاص داده است، البته زماني که اين خودروها به سمت خودروهاي اروپايي مي رود، در سطح بالاتري از قيمت است. مثلا فرض کنيد خودروهايي که در سطح قيمت بين ۵۰ الي ۸۰ ميليون تومان است، جايگزين خودروهاي داخلي در همين سطح قيمتي شده و روي فروش اين خودروها تاثير گذاشته است.

آزادي تورم سالانه را عنوان و اظهار کرد: کشور با تورم سالانه مواجه است که اين تورم و افزايش هزينه ها موجب افزايش قيمت خودرو مي شود، در صورتي که مردم انتظار کاهش داشتند که امکان پذير نيست. قاعدتا بايد سالانه از حجم تورم کم شود اما ادامه اين روند در قيمت خودرو تاثير گذاشته است اما از آن سو، با توجه به اينکه قدرت خريد مردم نسبت به سال هاي گذشته آن چندان افزايش پيدا نکرده، تعداد خريداران ايراني کاهش يافته است.

وي درباره تاثير کمپين نخريدن خودرو بر افت توليد خودرو تصريح کرد: مسلما اين کمپين تاثير گذار است ولي در بلندمدت نمي تواند استمرار داشته باشد و راهکارش اين است که خودروسازان برنامه هاي خودشان را براي آينده در توليدات خودروهاي باکيفيت بالاتر و قيمت مناسب تر ارائه بدهند و از آن طرف حمايت دولت را از لحاظ مالي براي رسيدن به شرايط مطلوب تر مالي اين شرکت هاي خودروسازي جلب کنند. به هر حال يک حمايت تبليغاتي هم لازم است چراکه راهکار خروج از بحران اين نيست که مردم به طور کلي خودرو نخرند، چراکه به شرکت هاي خودروسازي خارجي کمک مي کند که سريع تر وارد کشور شوند و جاي خودروسازان داخلي را بگيرند که اين از منظر ملي مناسب نيست.

اين کارشناس خودرو در ادامه گفت: به نظر مي رسد با اين دو راهکار، يکي تبليغات مناسب و ديگري ارائه برنامه هاي بلندمدت و کوتاه مدت خودروسازان براي عرضه خودروهاي باکيفيت و همچنين حمايت دولت از لحاظ مالي و ايجاد گزينه هايي براي خروج از اين وضعيت بغرنج مالي خودروسازان مي تواند راهگشاي اين مسئله باشد، در هر صورت نمي توان تاثير اين کمپين را ناديده گرفت ولي قطعا نمي تواند در بلندمدت استمرار داشته باشد.

وي در پاسخ به اين سوال که چطور رکود سالانه منجر به افت ناگهاني توليد مي شود، بيان کرد: اين چيزي نيست که بگوييم در همين ماه اتفاق افتاده، به هر حال انتظاري که در مردم به وجود آمده و انتظاري غيرواقعي است و تاثيرات رواني بيشتري از تاثيرات واقعي آن دارد چراکه هر گونه اقدام و تغيير جهت در خودروسازان نياز به زمان دارد و نمي تواند در کوتاه مدت اتفاق بيفتد.


مرجع : جهان اقتصاد
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html